Evenwicht in Communicatie

In mijn kantoor staat een grote ouderwetse weegschaal met gewichten. Mijn schoonvader heeft er indertijd de aardappelen mee afgewogen nadat hij met zijn Friese aardappelhandel was neergestreken in Amsterdam. Die weegschaal is voor mij niet alleen een mooie herinnering, maar ook een dagelijkse aansporing om evenwicht te zoeken. Nu is de halve wereld op zoek naar een nieuwe balans op veel gebieden, maar mij gaat het nu even om evenwicht in communicatie en marketing. En om een afgewogen communicatiestrategie.

Onderscheidend
Want het evenwicht is behoorlijk zoek. We hollen massaal achter de social media aan. Gisteren Facebook en YouTube, vandaag Twitter en Pinterest, morgen de mobiele app en de games. We jagen een stortvloed van tweets, updates, nieuwbrieven en plaatjes de wereld in. Aan middelen en kanalen geen gebrek, maar wat we nou precies willen uitstralen? Welke onderscheidende boodschap we bieden? Wie we willen raken? Daar gaat het te weinig over. De balans tussen ‘tool’ en ‘doel’ is verstoord.

Beeldvorming
Het eerste communicatieplan dat ik ooit maakte kreeg als motto ‘Evenwicht in Communicatie’, dus kennelijk houdt het onderwerp me al langer bezig. Destijds ging het vooral om een evenwichtige beeldvorming en om een niet te grote afstand tussen imago en identiteit en tussen ambitie en vermogen. Die vraagstukken zijn nog steeds actueel, maar nu gaat het ook over de balans tussen:

  • oude en nieuwe media;
  • gepersonaliseerde communicatie en echt persoonlijke communicatie;
  • less and more.

Meer dan ooit wordt communicatie een kwestie van maat houden. We raken het evenwicht kwijt, dus ik kijk dagelijks met een beetje weemoed naar die aardappelweegschaal, dat handige hulpmiddel van mijn schoonvader. Hij wist precies hoeveel zijn klanten moesten hebben; wij moeten de balans zelf zoeken.

Op December 16, 2016