Hoe vaak stuur je een nieuwsbrief uit?
Ik hoor verschillende opvattingen over de regelmaat, waarmee een nieuwsbrief uitgestuurd zou moeten worden. Volgens mij is die regelmaat alleen te bepalen op persoonlijke basis en gebaseerd op gezond verstand.Een nieuwsbrief stuur je regelmatig uit. Er zijn veel meningen en discussies over de regelmaat waarin dat zou moeten. Veel gehoord is wekelijks of tweewekelijks. Zelf weet ik niet hoe ik, tussen alle drukke werkzaamheden door, die regelmaat zou kunnen bereiken. Voor mij werkt maandelijks het beste. Er zijn echter mensen, die zweren bij een dagelijkse nieuwsbrief.
Ik persoonlijk zou niet elke dag een nieuwsbrief uit kunnen sturen. En ik ben nog wel een tekstschrijver! Ik wil namelijk ook echt iets te vertellen hebben, als ik iets uitstuur. Ik wil ook eens een keer niet een nieuwsbrief hoeven sturen op momenten, waarop ik niets te vertellen heb. Want ik ben niet van plan de tijd van mijn ontvangers en lezers te verdoen met onzin.
Regels
Er zijn geen regels voor de regelmaat van versturen van een nieuwsbrief. Zeg je dagelijks, bedenk dan dat veel mensen dat vervelend kunnen vinden en zich overvallen voelen door de hoeveelheid mails die zij ontvangen. Hetzelfde kan zo overkomen bij wekelijkse of tweewekelijkse mailings.
Interessant
Dat heeft natuurlijk ook helemaal te maken met de inhoud van een nieuwsbrief. Is die interessant genoeg om elke dag te ontvangen? Een andere vraag is: hoe kan een nieuwsbrief interessant blijven? En als enige antwoord kan ik daarop geven: zolang je ook echt iets te vertellen hebt.
Regelmaat
Dat er regelmaat in het versturen moet zitten, staat buiten kijf. Het mooiste wat je kan overkomen is een bericht van één van je lezers, die vol ongeduld zit te wachten op de volgende nieuwsbrief. Mensen zijn en blijven gewoontedieren. Stuur je je nieuwsbrief altijd tweewekelijks, dan gaan je ontvangers ook elke twee weken verwachten, dat je nieuwsbrief in hun mailbox belandt. Sla je een keer over, dan ontvang je zo’n bericht met de vraag waar die nieuwsbrief toch blijft.
Als je vaak onregelmatig verstuurt, heb je kans dat de ontvangers je vergeten en bij de volgende nieuwsbrief zichzelf gaan afvragen waarom ze die nieuwsbrief eigenlijk krijgen.
Mensen, die nieuw zijn in het versturen van nieuwsbrieven, raad ik dan ook aan te beginnen met een tweewekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief. Afhankelijk van hoeveel zij denken te kunnen vertellen aan hun ontvangers.
Wekelijks
Van marketingmensen hoor ik, dat wekelijks minimaal is. Maar mijn doel is dan ook een andere dan die van marketeers: ik wil mijn lezers graag informeren en vooral niet bestoken met reclame en aanbiedingen. Als ik een aanbieding heb, regel ik dat zelf met mijn directe klanten en daar val ik de ontvangers van mijn nieuwsbrieven niet mee lastig.
Maandelijks
Een andere reden voor mijn keuze voor een maandelijkse mailing: ik heb ook nog andere dingen te doen. Je mag nooit vergeten waar het eigenlijk om draait. Je wilt toch ook tijd over houden om je werk goed te kunnen doen?
Op August 4, 2014