‘Maatwerk golfen’ nieuw concept bij Dorhout Mees

De golfmarkt is aan het veranderen. Afgelopen jaar was niet voor niets landelijk gezien één van de moeilijkste jaren voor golfbanen in Nederland. Redenen: de crisis en individualisering. Was golf vroeger echt een verenigingssport, tegenwoordig deelt de golfer graag zelf zijn tijd in en wil het merendeel van bezoekers aan Dorhout Mees in Biddinghuizen zelf bepalen: wanneer, hoelang en hoeveel gebruik men wil maken van de aanwezige faciliteiten.

Adjunct directeur Dinesh Chotoe: “We hebben op die behoefte ingespeeld door een modulair systeem in te voeren voor onze abonnementen. Voorheen had je twee keuzes: een jaar lang lid van de club of betalen per bezoek. Dat is niet meer van deze tijd. We hebben nu een viertal keuzes: goud, zilver, brons en platina. Hiermee kan elke bezoeker zelf kiezen wat er in zijn pakket zit en bepalen wat ze voor extra’s willen toevoegen.”

Directeur en eigenaar Bert Ketelaar: “Alles is anders geworden de afgelopen jaren. Intern natuurlijk toen mijn vader in 2011 overleed. Dat was een heel lastige tijd. We hebben toen echt het respect moeten terugverdienen en bewijzen dat wij het ook konden. Maar ook door de crisis. Golf is een luxeproduct en dat merk je in economische zware tijden extra hard.”

“PC Hoofdstaat van Biddinghuizen”

Inmiddels hebben Bert en Dinesh het respect ruimschoots verdient en klimt het bedrijf langzaam maar zeker weer naar de top. “We hebben een toplocatie, veel ruimte en mooie faciliteiten. We zijn de PC Hoofdstraat van Biddinghuizen zegt men weleens met een knipoog”, lacht Bert om de grappige en toch ook rake omschrijving van zijn bedrijf. “Het is natuurlijk wel zo dat onze doelgroep zich in het hogere segment begeeft. Groepen en partijen zijn onze belangrijkste bezoekers. Bedrijven onze grootste inkomstenbron. Vandaar dat er een speciaal Businessclub-pakket is samengesteld. Volledig op maat ingericht voor ondernemers. Daarnaast doen we veel extra’s binnen het bedrijfslidmaatschap. We organiseren grote evenementen, toernooien, netwerkborrels en relatiedagen. Die worden altijd goed bezocht en uiterst succesvol, zowel voor ons als de ondernemers”, aldus Bert.

Vergaande ambities

Dorhout Mees heeft zichzelf met de unieke golfabonnementen weer echt op de kaart gezet. Er is daarnaast hard gewerkt om bestaande succesformules uit te bouwen en de vijf sterkste onderdelen zijn zelfstandig gemaakt: “Voorheen was het goed als de totaalopbrengst positief was, tegenwoordig moeten alle vijf onderdelen: golf, horeca, hotel, winkel en schietbaan rendabel zijn”, zo licht Dinesh toe. “Deze turn around strategie is bepalend voor ons huidige succes. Alles loopt goed momenteel.”

Bert Ketelaar: “Maar we zijn er nog lang niet. Het gaat nu heel goed, maar we willen nog van alles. We gaan ons meer richten op bedrijven uit Dronten. We zijn ons goed bewust van de regionale functie die wij als bedrijf daarin hebben. Via de OVDD, maar ook bijvoorbeeld vanuit de Flevoboulevard en de polderabonnementen.” Golfers krijgen daarmee op diverse banen in de buurt korting als ze lid zijn van Dorhout Mees. De golfbaan in Dronten is er één van. Bert: “Ook ons golf- en adventure hotel wordt nog professioneler dankzij een uitbreiding van 43 naar 52 kamers. Daardoor kan er straks een hele bus vol mensen hier overnachten. Wij zijn heel blij dat het hotel is aangesloten bij de E.H.P. hotels onderdeel van de Princess Hotel Collection.”

Tijd voor het gezin

Bert Ketelaar woont samen met zijn vrouw Janet en drie kinderen in Zeewolde. Toch heeft hij met al die bedrijvigheid en hobby’s nog genoeg tijd voor zijn familie: “Mijn vader deed altijd alles zelf, ik kan goed dingen uit handen geven. Een privéleven hebben is erg belangrijk en daar ga ik evenwichtig mee om. Mijn dochter Lara is nu 15 en komt hier binnenkort stage lopen. Mijn middelste zoon Marnix (13) komt hier ook graag helpen en onze jongste zoon Ties, nu 10 jaar, is bezig met zijn golfvaardigheidsbewijs. Ons hele gezin is bij het bedrijf betrokken, want er is hier zoveel te doen. Ze komen hier heel graag. Elke zondag is het feest en moeten we goed opletten want voor je het weet zijn ze er vandoor met een buggy of quad.”

Bert zijn ogen stralen als hij dit zegt. Hij is duidelijk trots op het bedrijf dat zijn vader in 1983 van de familie Pon overnam. Een bedrijf met veel potentie, landelijke uitstraling en mogelijkheden. Een schitterende plek waar jaarlijks ruim 4.000 bedrijven worden ontvangen voor een business-meeting of heerlijk dagje uit. “We gaan de toekomst met vertrouwen en ambitie tegemoet."

‘Golfen langs de jachthaven’

Na het vernieuwen van de schietbaan, het upgraden van de quad- en buggybaan, het golfcafé als tweede horecalocatie en de flexibele golfabonnementen zou je denken dat het voorlopig wel even genoeg is voor eigenaar Bert Ketelaar en zijn team. Niet is minder waar: “Als ondernemer moet je nieuwe dingen blijven bedenken. Wij willen “meer met het meer”, hiertegenover. Hoe mooi zou het zijn als ons bedrijf aan het water komt te liggen of als het water aan ons bedrijf komt te liggen. Wij onderzoeken mogelijkheden om bijvoorbeeld uit te breiden met een jachthaven, het zijn nog geen concrete plannen maar als ondernemer moet je het lef hebben om te durven dromen”, zegt Bert ambitieus.

Dorhout Mees barst van de ambities en daarin passen deze plannen prima. “Maar voorlopig richten we ons op de bestaande bedrijfsstructuur en kansen die daar liggen.”

Op April 9, 2014