Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Artikelen

Tekst laten redigeren of niet? Het verwoestende effect van foutieve spelling

Tekstcorrectie, taalcorrectie en tekst laten redigeren. Waarom? Waarom zou je tekst laten redigeren? Is tekstcorrectie of taalcorrectie wel nodig? Als je correct spelt en de juiste grammatica toepast valt dat doorgaans niemand op. Dus waarom zou je foutieve tekst laten corrigeren? Het antwoord is simpel. Iets doen zoals het hoort blijft meestal onopgemerkt. Maar iets fout doen, dat valt op. Wat ...

Lees meer >>

Op 24 februari 2017

De u van koe

Is het ku? Keo? Koe? Voor de meeste Nederlanders is het niet bepaald lastig om het woordje koe te herkennen en te spellen. De verschillen tussen u, oe, ui, eu en au krijgen kinderen met de paplepel  ingegoten. De koe loeit, buiten is het koud en de buurman is leuk . Het verschil is niet te missen.   Tenminste, dat dacht ik altijd. Tot ik als vrijwilliger ging meedraaien in een klas ...

Lees meer >>

Op 20 februari 2017

Evenwicht in Communicatie

In mijn kantoor staat een grote ouderwetse weegschaal met gewichten. Mijn schoonvader heeft er indertijd de aardappelen mee afgewogen nadat hij met zijn Friese aardappelhandel was neergestreken in Amsterdam. Die weegschaal is voor mij niet alleen een mooie herinnering, maar ook een dagelijkse aansporing om evenwicht te zoeken. Nu is de halve wereld op zoek naar een nieuwe balans op veel gebieden, ...

Lees meer >>

Op 16 december 2016

Jip-en-Janneke-taal is voor kleuters. Schrijf volwassen!

Nu we toch de Nederlandse taal aan het opschonen zijn en woorden als ‘allochtoon’ vervangen door ‘mensen met een migratie-achtergrond’, wil ik ook graag een duit in het zakje doen. Kunnen we alsjeblieft de term Jip-en-Janneke-taal in de ban doen? Die is zo denigrerend en stigmatiserend! Laten we het gewoon hebben over ‘eenvoudige en volwassen taal’. Respect! ...

Lees meer >>

Op 29 november 2016

Freddy zorgt voor je mailing

Waar komt eigenlijk de naam Mailchimp vandaan en waarom is het bedrijf - dat deze methode om nieuwsbrieven te versturen bedacht heeft - zo genoemd? Oorspronkelijk zou hij Chimpmail heten, maar die domeinnaam was al bezet. Nieuwsbrieven maken een belangrijk onderdeel uit van E-mailmarketing. Een van de manieren om nieuwsbrieven te maken en te versturen is Mailchimp. Een gratis programma ...

Lees meer >>

Op 5 augustus 2016